Ořechy jsou zdravé, ale! Které jíst a podle čeho vybírat?

Mandle, arašídy, kešu ořechy, vlašské ořechy, pistácie, para ořechy, vynikající pekanové ořechy, lískové ořechy, kokosové ořechy a jiné. To vše jsou různé druhy ořechů, se kterými se můžete setkat v supermarketech, obchodech i na tržnici a rozhodně byste neměli přehlížet následující fakta, které správnému a hlavně zdraví bezpečnému výběru ořechů předcházejí.

Jak si správně vybrat ořechy

Ideální je, pokud byste si ořechy vybírali podle své krevní skupiny. V principu jsou však jakékoliv ořechy vhodné, ale problém je skrytý v něčem jiném. A to v jejich kvalitě, která je ve většině případů velmi špatná. Jenže ořechy potřebujeme – protože jsou pro naše zdraví velmi cenné.

Obsahují správné tuky, převážně z řad omega-6, i omega-3 mastných kyselin. Vše, co je velmi zdravé, se však velmi snadno poškodí, protože je to plné „živých“ látek. A totéž platí i pro ořechy. Velmi rychle se porouchají, protože zdravý tuk v nich rychle oxiduje, což platí stejně pro kupované i domácí ořechy.

Tip: Bohatou nabídku ořechů všeho druhu nabízí Nutily.

Kdy ořechy nekonzumovat

Existují situace, kdy je vhodné konzumaci ořechů zvažovat. Například konzumace ořechů během těhotenství zvyšuje šance, že dítě bude mít astmatické symptomy až téměř o 50%. Jen v Americe je více než 3 miliony lidí alergických na některé druhy ořechů.

Proto i dětem do věku 3 let není velmi vhodné podávat ke konzumaci jakoukoli formu ořechů. Důvod je takový, že jejich imunitní systém je stále v rozvoji a není schopen bránit se některým silným alergenem (např. I plísním), které ořechy mohou obsahovat.

Dále konzumaci ořechů nedoporučujeme lidem, kteří mají nadváhu až obezitu a nekonzumují žádnou formu omega-3 tuků (například rybí tuk). Problém je v tom, že ideální poměr mezi omega-3 mastnými kyselinami a těmi ostatními (omega-6, omega-9 a jiné), by měl být 1: 1 nebo 1: 3. Dnešní způsob stravování posouvá tento nepoměr na 1:25 a fast food zázraky až na 1:50.

To znamená, že metabolismus nemá k dispozici správné tuky, což má za následek závažné zdravotní komplikace hormonálního a nepřenosného charakteru (civilizační nemoci). Proto, pokud lidé s nadváhou konzumují velké množství ořechů a nekonzumují žádné omega-3 nenasycené mastné kyseliny (např. Z rybího tuku), mohou mít i při velké snaze, dobrém výživovém a pohybovém programu problém hubnout z tukových zásob a jejich úbytky jsou velmi pomalé. Proto poměr 1: 3 nebo ještě lépe 1: 1 mezi těmito mastnými kyselinami, je nesmírně důležitý nejen pro lidi s nadváhou, ale i pro všechny ostatní, kterým záleží na svém zdraví.

Kvalita ořechů je problém

Jak jsme zmínili, kvalita ořechů není závislá na původu, ale také od jejich čerstvosti. Čím déle se ořechy skladují, tím spíše jejich zdravý tuk oxiduje. Oxidovat znamená proměnit svou strukturu na takovou, která je pro zdraví nevyhovující, přímo škodlivá. Jak rozlišit zdravé ořechy od těch, co zdravé již nejsou?

  • ořechy nesmějí být tečkované, ani vrásčité (znak stáří a plísně),
  • ořechy nesmí být zabarvené místy žlutě (tuk oxid),
  • ořechy nesmí vypadat jako kdyby byly „neónkové“ (jako kdyby průsvitné),
  • ořechy by měly vypadat zdravě na pohled (přirozená barva i struktura),
  • ořechy dostupné v supermarketech jsou velmi špatné kvality (např. kešu, vlašské ořechy a jiné),
  • všechny ty ořechy, které se neprodávají ve slupce jsou pravděpodobně na 80% zkažené (stačí se pozorně dívat),
  • pokud by jejich výrobci balili do vakuového sáčku, vydržely by 3x tak dlouho čerstvé jako dnes (pouze v zahraničí jsou takové balení dostupné),
  • v žádném případě si nekupujte ořechy v čokoládě, protože tyto ořechy jsou vždy zkažené (tato kombinace: cukr + starý tuk, je „smrtelná“, i když fyziologicky vyváženější než bez nich),
  • vybírejte si ořechy, které mají slupku (např. mandle) a ty ořechy, které mají slupku odloupnutí jsou většinou zažloutlé právě na tomto místě, což je známka toho, že tuk na tomto místě již oxiduje a proto takový ořech nekonzumujte),
  • pokud máte přístup k čerstvým ořechem, nejlépe uděláte, pokud si je čerstvě vyloupit (např. vlašské ořechy)
  • pozor, i čerstvě vyloupnuté ořechy mohou být zkažené, nejčastěji jde o ty ořechy, jejichž skořápka byla poškozena a pronikal do ní vzduch (poslední fáze, kdy je ořech a jeho tuk nejvíce zkažený je tehdy, když je již úplně černý a nepěkný).

Jak ořechy správně konzumovat?

  • v první řadě tak, že si zajistíte dostatek správných zdrojů omega-3 mastných kyselin, například z rybího tuku (abyste zajistili vyváženější poměr mastných kyselin pro správné fungování vašeho metabolismu),
  • pokud máte chuť na sladké, dejte si ořechy v medu (je to relativně vyvážená kombinace), pozor však na množství (nepřejídejte se touto pamlskem, dejte si jen trochu i to maximálně 2x za den, nejlépe před jídlem, které bude obsahovat zeleninu a bílkoviny ),
  • ořechy neupravujte teplem (pokud by náhodou byly zdravé, zkazíte jejich),
  • ořechy nepřidávejte ani do koláčů, ale pak až na koláč po upečení a vychladnutí,
  • pokud máte chuť na něco sladkého, dejte si čerstvé ořechy těsně před sladkým jídlem (zpomalí vyprazdňování žaludku a vy ze sladkostí tak rychle nepřiberete, ačkoli – i tak přiberete, pokud to budete přehánět, je to však cesta menšího zla),
  • nejlépe uděláte, pokud si zdravé ořechy přidáte do zeleninového nebo ovocného salátu,
  • velmi dobrou službu vám čerstvé ořechy udělají, i když je budete přidávat do vařených vloček, krupice nebo jogurtů, resp. vždy do jídel, kde je převaha sacharidů a hrozí, že vám zvýší hladinu cukru v krvi,
  • ořechy skladujte v chladničce, ideálně ve vzduchotěsné nádobě a vždy před použitím jejich zkontrolujte.

Přidat komentář