Ledový muž Wim Hof a jeho „zázračná“ metoda otužování

Otužování patří mezi oblíbené činnosti lidí, kteří chtějí být fit. V některých zemích severní Evropy je otužování dovedeno do co nejmenších detailů. Velmocí je Finsko, ostatně finská sauna je proslulá snad po celém světě. Obvykle se jedná o to, že člověk nejprve získá horko ze sauny, pak následuje vyběhnutí do sněhu, skok do ledové vody, nebo použití ledu na tělo. Vytrénovaný člověk tuto zdravotní metodu může opakovat každý den. Posilování imunity je tak stoprocentní bio přírodní aktivita. Samozřejmě se k takovému otužování přistupuje s přísnými pravidly a pomalým začátečným tréninkem, např. sprchovat se chladnou vodou, postupně zvyšovat počet minut v ledové řece nebo jezeru. Nejprve je nutné zjistit, zda je otužování pro vás vůbec vhodné. Někteří lidé mají např. horší prokrvování končetin, nebo mohou trpět zánětlivými nemocemi, které způsobí chlad a mráz. A jak k němu přistupuje „extrémní“ Nizozemec Wim Hof zvaný Iceman? 

Nizozemský fenomén Wim Hof vymyslel zcela nový pohled na odolnost vůči zimě. Začínal s jógou. Wim měl od dětství hezký vztah k přírodě a zimnímu období. Jednou vyzkoušel otužení v ledové vodě, načež vzniklo rychlé podchlazení a bolest kůže. Je to jako píchání jehličkami, nepříjemné mravenčení, občas se používá oxymóron, že chlad doslova pálí na pokožce těla.

Recenze na knihu Ledový muž – Wim Hof

Pokud si chcete zakoupit knihu Ledový muž- Wim Hof, ale neradi kupujete zajíce v pytli, začtěte se nejdříve do Wim Hof recenze na Ecoblogu. Autor oblíbeného blogu si zakoupil Wim Hofovo dílo v podobě audioknihy a velmi věcně shrnul obsah.

Wim Hofova metoda otužování a dýchání

Wim postupně trénoval a zjistil, že pokud začne relaxovat a nevnímat myšlenky ani chladné prostředí, jeho tělo se umí s mrazem vypořádat samo. K nácviku patří i dýchání, které dovede zklidnit tep a regulovat srdeční aktivitu. Tělo vždy nabízí dvě volby, psychologicky se tomu říká „bojuj a uteč,“ což je přirozená reakce našich genů na každou situaci s niž se v životě setkáme. Mozek vlastně vyhodnocuje všechny vjemy, které se nám objevují. Podvědomí, vědomí a fyzická reakce tak spolupracuje dohromady. Je to jako když, se před vámi objeví velký lední medvěd. V tomto případě to bude 99 procent z nás použije instinkt uteč. Respektive vyhnutí se medvědovi, pomalé kroky, žádný oční kontakt atd.

Roky dřiny Wimovi nabídly úžasné věci, které umí jen on sám. Vědci zjistili, že používá díky nervovým zakončením schopnosti, který běžný člověk nevyužije nebo neví, že je má. Jedná se např. o regulaci teploty, vědomě korigovat imunitní systém, během dýchaní měnit pH krve, meditací ovlivnit podvědomé reflexy, vědomě ovlivnit vliv některých hormonů, měnit průtok krve v končetinách atd. Díky tomu zvládl několik výzev, např. vystoupat na Mount Everest do výšky skoro 7 tisíc km bez podpory dýchací masky.

Přitom stačí tak málo, zajistit si klid, zavřít oči, nacvičovat pomalé dýchání, zadržovat dech, jak jen to půjde, aplikovat studenou sprchu a pokračovat v nácviku dýchaní. To vše se pozitivně odrazí nejen na fyzické, ale i psychické kondici.